Als leerkracht van groep 8 is het altijd leuk als er oud-leerlingen nog eens langskomen.
Dit is een mooi moment om bij te kletsen en lekker te lachen. Daarnaast is het ook een moment om te bepalen hoe de overgang naar de brugklas is verlopen en hoe zij de start van de middelbare school ervaren. Vaak hoor ik van verschillende oud-leerlingen dezelfde onderwerpen terug:
- Groepsdruk, je eigen weg kiezen
- Uiterlijke en innerlijke veranderingen, onzekerheid, zelfvertrouwen
- Samenwerken en presenteren
- Niemand kennen, hoe maak ik contact? Hoe hoor ik erbij?
- Social media
- Pesten, opkomen voor jezelf en een ander, verschillen, respect
- Veel huiswerk, planning en toetsen, cijfers, presteren, angst, meer druk
- Mening leeftijdsgenoten
Deze kinderen vinden dat er juist tijdens de overgang een weerbaarheidstraining plaats zou moeten vinden om de overstap soepeler te laten verlopen. Jaarlijks gaan er zo’n 190.000 groep achters in Nederland naar de middelbare school. De brugklas is een leuke nieuwe uitdaging, maar het brengt ook nieuwe obstakels met zich mee. Als brugklasser ben je meer op jezelf aangewezen en kom je in aanraking met allerlei veranderingen. Het halen van vakken, omgaan met huiswerk, het bij een groep willen horen, je emoties en je uiterlijk. Het brengt allemaal een nieuwe druk met zich mee.